Salam Sejahtera

"Ini adalah semata-mata catatan saya berdasarkan kepada apa yang saya lalui, sama ada ianya urusan rasmi berkaitan tugas mahupun catatan aktiviti peribadi serta apa yang dirasakan seharusnya dikongsi bersama"
"USE YOUR HEART WHEN YOU DEAL WITH OTHERS, AND USE YOUR BRAIN WHEN YOU DEAL WITH YOURSELF"

Monday, January 18, 2010

KEMBARA 1MALAYSIA KKLW - Siri 5

Salam sejahtera,

Berjumpa semula kita di alam cyber.

Catatan saya kali ini akan membicarakan lawatan rasmi saya bersama-sama Setiausaha Politik Perdana Menteri Malaysia Y. Bhg. Dato' Shahlan Bin Ismail ke berberapa lokasi di kawasan pedalaman negeri Sarawak.



Kembara kami akan bermula pada 19 dan 20 Januari 2010. Meninjau Pembangunan Ekonomi Rakyat di Kawasan Pedalaman Sarawak.

Pada 20 Januari 2010 dari Kucing kami akan bertolak ke Miri bagi memulakan kembara. Dari Miri kami akan ke Marudi untuk meninjau kawasan yang sentiasa dilanda banjir dan seterusnya ke Tanjong Mawang dengan menggunakan helikopter untuk meninjau cadangan membina sebuah jambatan bagi memudahkan murid-murid ke sekolah.

Dari Tanjong Mawang melalui jalan darat kami akan ke Long Teran, juga untuk meninjau keperluan jambatan bagi menyambung jalan perhubungan ke klinik, sekolah dan rumah panjang.

Dari Long Teran kami akan bertolak ke Long Selipin dengan helikopter untuk meninjau kawasan yang sering dilanda banjir dan seterusnya ke Sg. Entulang untuk meninjau keadaan kampung. Selepas itu kami akan bertolak ke Sg. Liam melalui jalan darat untuk meninjau keadaan jalan dan kampung serta keperluan dewan masyarakat di kawasan tersebut.

Makan malam kami dijangka di rumah panjang Sg. Liam dan seterusnya akan bertolak balik ke Miri untuk bermalam.



Keesokan harinya kami akan meneruskan kembara ke Ulu Lubai dengan menggunakan helikoter untuk meninjau keadaan rumah panjang dan hakisan tebing sungai yang berlaku akibat banjir.

Dari sana kami akan ke Long Napir, juga dengan helikopter untuk membuat lawatan ke Sekolah Long Napir dan membuat tinjauan keperluan jalan serta klinik kesihatan,

Seterusnya kembara kami akan ke Kuala Medalam untuk meninjau keperluan jalan dan bekalan elektrik untuk sekolah, empat rumah panjang serta klinik kesihatan.

Kembara kami diteruskan lagi untuk hari kedua ke Limbang melalui Ng. Medamit melalui jalan darat bagi meninjau keperluan jeti, jambatan dan jalan di Kampung Pengkalan Jawa.

Kembara kami dijangka tamat hampir waktu senja dan seterusnya bertolak balik ke Miri.

Dari Miri saya akan menruskan perjalanan ke Kota Kinabalu untuk urusan rasmi KKLW pula di Sabah pula.

Begitulah, catatn ringkas kembara saya kali ini yang melibatkan penerbangan dengan helikopter sebanyak 7 kali dan InsyaAllah akan saya paparkan hasil kembara saya ini sebaik sahaja pulang dari Sarawak nanti. Akan juga di paprkan gambar-gambar yang sudah pasti ditunggu-tunggu oleh pembaca yang tidak berpeluang untuk melawat kawasan pedalaman Sarawak. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment