Salam Sejahtera

"Ini adalah semata-mata catatan saya berdasarkan kepada apa yang saya lalui, sama ada ianya urusan rasmi berkaitan tugas mahupun catatan aktiviti peribadi serta apa yang dirasakan seharusnya dikongsi bersama"
"USE YOUR HEART WHEN YOU DEAL WITH OTHERS, AND USE YOUR BRAIN WHEN YOU DEAL WITH YOURSELF"

Tuesday, January 5, 2010

KEMBARA 1MALAYSIA KKLW - Siri 4

Assalamualaikum,

Bertemu kembali kita dalam siri Kembara 1Malaysia KKLW.

Untuk kali ini saya ingin berkongsi bersama apa yang telah saya ketemui apabila membuat tinjauan susulan ke atas penduduk di Pulau Larapan, Semporna, Sabah, susulan kepada lawatan saya pada 18 Disember 2009 yang lalu yang dipaparkan di dalam Siri - 3 Kembara 1 Malaysia KKLW.

Lawatan yang dibuat pada 4 Januari 2010 adalah semata-mata untuk melihat secara lebih dekat, kehidupan 10 penduduk miskin tegar yang telah disahkan sebagai penduduk miskin yang disenaraikan didalam e-kasih. Mereka ini akan diberi bantuan rumah di bawah Pogram Bantuan Rumah Miskin Tegar (PBR).

Alangkah terkejut dan tidak terfikir diakal yang waras, bagaimana di dalam sebuah rumah begitu sempit dan terlalu uzur, tampa bilik dihuni oleh 30 insan dari 3 keluarga, 3 generasi. Apatah lagi kemudahan asas yang jauh sekali dinikmati oleh mereka. Tiada bekalan elektrik mahupun bekalan air bersih. Hanya pelita minyak tanah dan air hujan yang menjadi sumber bekalan bagi mereka.

Ruang Ini Didiami Oleh Lebih Dari 20 Orang Dari 3 Keluarga.

Disitulah ruang rehat, ruang dapur dan "tandas terbuka" dan pada waktu malam mereka akan berhimpit antara satu sama lain untuk melelapkan mata. Dan ada di antara mereka yang terpaksa tidur di serambi luar rumah oleh kerana tiada lagi ruang di dalam rumah untuk mereka merebahkan badan......

Lihatlah Berapa Besar Rumah Mereka

Merenung Jauh Mengharapkan Belas Ihsan.

Tak Cukup Jari Membilang Ahli Keluarga. "Di sini Kami Memasak Disiang Hari dan Di sini Jugalah Kami Tidur Di Malam Hari"

Disinilah Ruang Kami Bersantai.

Di serambi Ini Sebahagian Ahli Keluarga Kami Melelapkan Mata Di Malam Hari.

Tiada Apa Yang Kami Miliki.

Sebuah Syurga Bagi Mereka.

Tiga Generasi Yang Terus Terpinggir.

Begitulah gambaran yang saya perolehi apabila membuat tinjauan susulan ke atas penduduk Miskin Tegar Pulau Larapan, Semporna, Sabah. Gambar-gambar yang dipaparkan di atas memberikan gambaran betapa sukarnya kehidupan mereka.

Apapun pihak KKLW akan menyegerakan pembinaan rumah PBR yang lebih selesa bagi mereka dalam masa yang terdekat.

Tinjauan juga dibuat ke atas satu-satunya jalan penghubung di antara perkampungan menuju sebuah sekolah iaitu SK Pulau Larapan yang terletak lebih kurang 1 kilometer dari perkampungan.

Bayangkan seorang kanak-kanak darjah 1 terpaksa meredah kebun ubi kayu dan melalui lorong yang dipenuhi dengan lalang setinggi 1 meter dengan keadaan jalan yang berkerikir. Di manakah semangat mereka untuk belajar, apabila sampai sahaja di sekolah badan telah kepenatan dan kaki lenguh-lenguh kerana memijak kerikir yang tajam dan jalan yang tidak rata di sepanjang jalan.

Jalan Menuju Ke Sekolah Kebangsan Pulau Larapan.

Kebun Ubi Kayu Di Sepanjang Jalan.

Lalang Setinggi 1 Meter.

Semakin Dekat Semakin Tinggi Lalang Dan Batu Kerikir Semakin Besar.

Sekolah Kebangsaan Pulau Larapan.

Satu lagi projek pembinaan jalan pejalan kaki bersimen akan dibina disini oleh KKLW.

Walau apapun yang dipaparkan disini, masih ramai lagi rakyat Malaysia yang perlu dibantu.

Renung-renungkanlah bersama.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment