Salam Sejahtera

"Ini adalah semata-mata catatan saya berdasarkan kepada apa yang saya lalui, sama ada ianya urusan rasmi berkaitan tugas mahupun catatan aktiviti peribadi serta apa yang dirasakan seharusnya dikongsi bersama"
"USE YOUR HEART WHEN YOU DEAL WITH OTHERS, AND USE YOUR BRAIN WHEN YOU DEAL WITH YOURSELF"

Tuesday, June 24, 2008

CANDAT SOTONG - Satu Pengalaman.

Tanggal 21 Jun 2008 seramai 24 orang ahli Kelab Sukan dan Kebajikan KKLW telah turun ke laut sekitar Pulau Kapas, Kuala Terengganu. Kononnya untuk mencandat sotong di lautan luas. Sebahagian besarnya pertama kali turun ke laut untuk mencandat sotong.

Tepat jam 5.00 petang kami menaiki bot candat yang di bahagikan kepada dua kumpulan dengan menaiki dua bot yang disewa khas. Perjalanan kami ke destinasi mencandat mengambil masa satu jam dari jeti di Marang, Terengganu menuju ke lautan luas.

Berbekal kan dua tong air mineral, sedikit roti dan biskut sebagai bekal semasa mencandat, kami menaiki bot dengan penuh azam untuk menawan sotong-sotong di perairan Pulau Kapas.

Cuaca pada malam berkenaan agak kurang baik dengan ombak agak bergelora dan awan yang mendung. Tapi itu tidak menghalang kami untuk meneruskan perjalanan dan hajat kami untuk menawan sotong-sotong Torak yang masih lagi banyak di dasar laut (kata nelayan tempatan).

Sesampainya di destinasi yang jaraknya lebih kurang 10 batu nautika dari daratan, kami mula mencandat dengan menggunakan peralatan candat. Hampir 45 minit mencandat, masih lagi tiada yang mendapatkan hasil, akhirnya salah seorang ahli bersorak girang apabila mata candat disambar sotong yang panjangnya lebih kuran 1 kaki. Itu menandakan sotong telah mulai datang berhampiran bot kami. Selepas itu satu persatu sotong tersangkut di mata candat kami. Tapi itu hanyalah untuk seketika sahaja. Jam menunjukan hampir pukul 10.00 malam, sotong mulai berdiam diri, dan ada di antara mereka telah menunjukkan tanda-tanda kepeningan dan ada yang mulai termuntah-muntah macam perempuan bunting 10 hari......dahsyat muntahnya sampaikan saya tidak sangup melihatnya. Habis isi perut diluahkan ke laut dan menjadi makanan sotong agaknya.


Rasa-rasa ini yang terpanjang yang saya dapat


Jam menunjukan hampir 11.00 malam, bilangan sotong yang dapat didaratkan hampir 20 ekor sahaja. Awan hitam mulai berarak ganas dan ombak semakin bergelora, bot kami dilambung seperti mamak menebar roti canai. Makin ramai yang tidak tahan dengan lambungan ombak dan ada yang meminta untuk pulang awal, tapi dibantah oleh mereka yang masih lagi seronok mencandat. Tapi oleh kerana tiupan angin dan tanda-tanda hujan akan mulai turun akhirnya kami bertolak balik ke daratan pada jam 11.30 malam.

Si Edwin - Sotong pertama yang di tangkapnya.

Suasana mereka mencandat dan gelagak mereka yang mabuk hanya dapat di gambarkan melalui gambar-gambar berikut:-

Bila dah mabuk-mana-mana saja boleh landing.

Hampa sotong tak muncul.............

Bila dah mabuk, bau kakipon kira OK.

Ibu sotong terlena di tepi tandas......

Atas daporpun bolehlah.

Begitulah pengalaman kami mencandat sotong. Air mineral, roti dan biskut langsung tidak disentuh oleh kami bila ramai yang kemabukan (mabuk free). Hingga jumpa lagi tahun hadapan dan kepada ahli-ahli KKSKKLW yang berhajat untuk merasai pengalaman ini tunggu tahun hadapan kita akan ke sana lagi, InsyaAllah.

4 comments:

  1. Hopefully my art will be of some interest, too.
    Ping Desktop / Laptop Wallpapers.
    http://screenfonds.blogspot.com/
    Peter Ingestad, Sweden

    ReplyDelete
  2. me pun tak tahan ombak... apapun tahniah yg dapat sotong... :)

    ReplyDelete
  3. Yea ke 2 en Nik punya takut hok ore lain kut
    setahu sy
    kalu en Nik nyandat menda lain rasenye
    hehehehe.....

    ReplyDelete
  4. Mak ai macm tu skali ke penatnye...

    ReplyDelete